Haos în Evaluarea Absolvenților de Liceu: Un Sistem Plin de Confuzii și Incompetențe
În teoria frumoasă a Ministerului Educației, evaluarea competențelor absolvenților de liceu pare un proces bine pus la punct. Realitatea? Un labirint de confuzii și reguli ad-hoc unde profesorii dansează pe un câmp minat de incompatibilități și reguli neclare. Absolvenții sunt evaluați la limba română, limba maternă și limba modernă, plus la competențele digitale, dar haideți să vedem cum stau lucrurile de fapt.
Doi profesori examinatori sunt desemnați să evalueze fiecare elev, dintre care unul este profesorul care a predat disciplina respectivă. Sună bine, nu? Dar aici intervine prima hibă: al doilea profesor trebuie să fie tot din aceeași specialitate, dar din aceeași unitate de învățământ. Și dacă această condiție „nu poate fi îndeplinită”? Soluția Ministerului Educației este să se aleagă profesori din alte școli. Clar ca noroiul!
Când vine vorba de evaluarea competențelor de comunicare și digitale, situația devine și mai „interesantă”. Nu se acordă note sau calificative de tip admis/respins, ci se stabilește un nivel de competență. Aceste niveluri sunt în concordanță cu grilele naționale sau europene. Deci, pe lângă stresul examenelor, elevii trebuie să navigheze și prin acest sistem labirintic de evaluare unde claritatea lipsește cu desăvârșire.
Ministerul Educației își exprimă rezultatele într-o manieră care mai degrabă aduce aminte de un document oficial plin de jargon decât de un ajutor concret pentru elevi sau profesori. Evaluarea competențelor digitale? Aceasta se face „în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu”, conform unor metodologii care probabil necesită un decodificator pentru a fi înțelese pe deplin.
În concluzie, sistemul de evaluare al competențelor pentru absolvenții de liceu este un exemplu strălucit de birocrație educațională care servește mai mult la încurcarea cât mai mare a apelor decât la oferirea unei imagini clare asupra nivelului real de cunoștințe al elevilor. Un sistem în care confuzia și regulile neclare nu fac decât să adauge presiune suplimentară pe umerii tinerilor care sunt deja suficient de stresați.