Scandalul Academic: Marin Manolescu, Erou sau Figurant în Educația Românească?
Într-o lume academică unde titlurile se aruncă după cum bate vântul, Marin Manolescu, un nume cunoscut în pedagogie, a fost încoronat recent cu titlul de Doctor Honoris Causa de către Universitatea din Oradea. Oare merită sau este doar o altă figură decorativă în peisajul educațional românesc? Ceremonia, desfășurată cu pompa caracteristică, a avut loc în sala Consiliului de Administrație, unde rectorul Constantin Bungău a lăudat realizările profesorului, dar ce stă, de fapt, în spatele acestor cuvinte?
Contribuții sau Simple Statistici?
Florica Orțan, directoarea Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, a enumerat o listă impresionantă de lucrări și contribuții ale lui Manolescu. Dar să ne întrebăm, câtă inovație și impact real aduc aceste lucrări în educația de azi, care se zbate între reforme superficiale și lipsa de adaptare la nevoile reale ale elevilor? Manolescu a fost lăudat pentru coordonarea a numeroase lucrări de doctorat și pentru implicarea în diverse programe educaționale. Totuși, cât de profundă este influența lui asupra educației care, după cum chiar el a remarcat, este „în derivă”?
Un Sistem Educațional în Derivă
În discursul său, Manolescu a admis că „școala românească este puțin în derivă” și a propus reconstrucția contractului educațional. Dar aceste cuvinte sună a retorică goală când vine din partea cuiva care a fost parte a sistemului atât de mult timp. Este oare Manolescu un reformator autentic sau doar un alt academician care nu face decât să perpetueze status quo-ul într-un sistem care necesită o schimbare radicală, nu doar ajustări cosmetice?
Unde Este Inovația în Educație?
Desigur, titlurile și ceremoniile pot impresiona, dar ele nu transformă educația. Oare Manolescu și alți ca el sunt cu adevărat pionieri ai schimbării sau doar figurine într-un teatru academic, unde aplauzele sunt mai importante decât rezultatele? Educația românească are nevoie de lideri care să aducă schimbări concrete, nu de simboluri ale unui trecut învechit care își pierd relevanța zi de zi.
Concluzie
În timp ce Universitatea din Oradea își continuă tradiția de a onora „specialiști de valoare”, rămâne de văzut dacă aceste valori sunt cele care vor scoate educația românească din impas. Marin Manolescu, cu toate laudele sale, este oare eroul de care avem nevoie sau doar un alt nume pe o listă lungă de academicieni care nu au reușit să facă diferența reală?