Suspansul privind utilitatea lucrărilor de 70 milioane de euro de la Aeroportul Oradea s-a risipit
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky. Potrivit înţelegerii cu polonezii, LOT va conecta Oradea, prin Varşovia, cu zeci de aeroporturi din Europa, Orientul Mijlociu, Asia şi America de Nord, efectuând 4 zboruri săptămânal timp de 4 ani (deci peste 830 de curse în total), contra unei subvenţii maxime de 9,87 milioane euro. Contractul cu HiSky prevede ca în următorii 5 ani compania să presteze săptămânal câte 5 curse de Bucureşti, câte 3 la Londra, plus chartere spre 3 destinaţii de vacanţă, toate contra unei subvenţii de 750.000 euro.
Preţul parcă absurd al subvenţiilor
Prima pornire e să exclami că preţul este cât nu face. Vestea că LOT a scos la vânzare bilete Oradea – Varşovia cu pornire de la 82 euro pare să prefigureze un dezastru. Doar suntem prea săraci să ne permitem altceva decât low-cost, nu? S-ar putea, însă, ca lucrurile să nu stea chiar aşa, ba dimpotrivă, să fie premisa unui succes. De altfel, un blogger specializat a arătat pe boardingpass.ro că poţi zbura cu LOT, cu un bilet, de la Oradea la New York şi retur cu doar 520 euro, la Londra şi înapoi cu 162 euro, la Istanbul şi retur cu 164 euro, la Amsterdam şi înapoi cu 197 euro. Altfel spus, e mai ieftină escala cu LOT la Varşovia decât să mergi pe roţi până la Cluj ori Debreţin (cu cheltuieli şi riscuri aferente) ca să iei un low-cost pentru a ajunge într-un oraş european important.
Argumente pro și contra opțiunilor de zbor
Pe de o parte, low-cost înseamnă plata la supra-preţ a oricărei cât de mici extra-opţiuni, chirceală, întârzieri şi anulări fără nicio compensare. Pe când cu LOT dai un ban, dar stai în faţă, confortabil, fără grija bagajelor, ba şi fără cea a transferării lor către destinaţia ultimă. În plus, low-cost înseamnă aterizări la ore neconvenabile și pe aeroporturi mărginașe. Ca să ajungi de la Cluj la Paris cobori, de fapt, la Beauvais, de acolo mai cheltuiești alte ore și alte zeci de euro până în capitala Franței. Cât despre HiSky, cursele spre București vor desființa, practic, monopolul Tarom și vor forța coborârea prețurilor, iar zborul cu un jet de 45 minute, cu mai puține turbulențe, va fi incomparabil de preferat unuia de o oră și un sfert cu ATR-ul.
Pentru „luxul” LOT + HiSky ar urma să achităm în următorii 5 ani subvenții de peste 10 milioane euro, dar asta dacă avioanele ar zbura, efectiv, goale. Or, ştiţi cu cât îşi subvenţionează Oradea compania de transport local, OTL? Anul acesta cu 33,49 milioane lei, cam 6,7 milioane euro. La câtă conectivitate asigură cele două companii cu țara și cu lumea, cele 2 milioane euro acordate anual (în cel mai negru scenariu) LOT și HiSky nu mai înseamnă un preț așa de mare cum pare.
Sursa: eBihoreanul