Reforma Codului Rutier: O Nouă Abordare sau Un Pas Înapoi?
Recent, Monitorul Oficial a publicat o ordonanță de urgență care a stârnit un val de controverse în rândul șoferilor și nu numai. Modificările aduse Codului Rutier par să aducă o „îndulcire” a pedepselor pentru faptele urmărite ca infracțiuni, dar realitatea este mult mai amară decât pare la prima vedere.
La începutul anului 2022, sancțiunile pentru suspendarea dreptului de a conduce au fost majorate drastic, ajungând la suspendări de șase luni pentru aproape orice abatere. Noua legislație reduce aceste termene, adăugând doar 30 de zile la sancțiunile contravenționale standard. Astfel, dacă inițial o abatere minoră putea rezulta într-o suspendare de 30 de zile, acum aceasta se transformă în 60 de zile. La o abatere de 120 de zile, suspendarea ajunge la 150 de zile.
Însă, în cazurile grave, unde faptele au ca rezultat decesul sau vătămarea gravă a unei persoane și nu există o condamnare, suspendarea este de 180 de zile. Dacă se pronunță o condamnare, judecătorul poate interzice dreptul de a conduce pentru până la 10 ani, iar în cazurile în care nu se impune o astfel de interdicție, condamnatul își pierde permisul și nu poate solicita unul nou mai devreme de un an.
Deși la suprafață aceste modificări par să aducă o anumită relaxare, în practică, ele creează situații absurde. De exemplu, dacă un șofer „atinge” accidental o persoană fără a necesita îngrijiri medicale, fapta este totuși urmărită ca infracțiune, deși legea cere un minim de 90 de zile de îngrijiri medicale pentru ca incidentul să fie considerat infracțiune. Rezultatul? Mii de dosare în care șoferii sunt penalizați cu 180 de zile de suspendare, chiar dacă legal fapta nu constituie o infracțiune sau chiar o contravenție.
Aceste schimbări în legislație arată o disconectare alarmantă între intențiile legiuitorului și realitățile de pe teren. Se pare că în încercarea de a reforma Codul Rutier, s-a creat un sistem în care pedeapsa nu mai corespunde întotdeauna cu gravitatea faptei, ducând la nedreptăți și frustrări în rândul cetățenilor.
Este clar că această nouă abordare a Codului Rutier necesită revizuiri și ajustări care să reflecte mai bine principiile de dreptate și proporționalitate. Până atunci, șoferii români vor trebui să navigheze cu precauție nu doar pe drumuri, ci și prin labirintul legislativ rutier.
Sursa: ebihoreanul.ro