Lotul 3 al Drumului Expres Oradea-Arad, blocat de contestații
Un proiect de infrastructură vital pentru legătura dintre Oradea și Arad, Lotul 3 al Drumului Expres, este în impas din cauza contestațiilor depuse de constructorii turci Kolin și Nurol. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu poate semna contractul cu asocierea desemnată câștigătoare, formată din Automagistral (Ucraina) și Precon Transilvania (România).
Licitația, în valoare de aproximativ 3 miliarde de lei, a atras nouă oferte din România, Bulgaria, Ucraina, Ungaria și Turcia. În urma evaluării, asocierea Automagistral-Precon a obținut punctajul maxim, 100 de puncte, fiind urmată de Kolin cu 93,93 puncte și de asocierea Cengiz-Makyol cu 92,49 puncte. Cu toate acestea, constructorii turci contestă raportul de atribuire, solicitând reevaluarea ofertelor.
Controverse și acuzații în procesul de licitație
Din cele nouă oferte depuse, șase au fost respinse în faza evaluării tehnice, fiind considerate inacceptabile sau neconforme. Printre acestea se numără și oferta Nurol, care a recunoscut o eroare de tehnoredactare în documentație. În schimb, oferta Kolin, clasată pe locul doi, a fost admisibilă, dar constructorii turci acuză lipsa accesului la dosarul achiziției în timp util, ceea ce ar fi afectat capacitatea lor de a formula contestații complete.
În ciuda acestor obstacole, CNAIR rămâne în procesul de evaluare a ofertelor pentru primele două loturi ale Drumului Expres. Pentru Lotul 1, Oradea-Salonta, au fost depuse opt oferte, iar câștigătorul urmează să fie desemnat până la 31 ianuarie. Lotul 2, Salonta-Chișineu Criș, a atras șapte oferte, cu termen de evaluare până la 10 ianuarie.
Un proiect de infrastructură esențial
Drumul Expres Oradea-Arad, cu o lungime totală de 120,47 kilometri, este un proiect strategic pentru conectivitatea regională și internațională. Acesta va include trei loturi, fiecare cu specificații tehnice complexe, precum poduri, pasaje și drumuri de legătură. Lotul 3, aflat în centrul disputelor, prevede construcția unui drum de 47,07 kilometri, alături de un drum de legătură de 2,9 kilometri către zona industrială Arad Vest.
Proiectul, finanțat prin Programul Transporturi, are o valoare estimată de 3,54 miliarde de lei fără TVA și un termen de execuție de 24 de luni. În plus, acesta va asigura conexiunea cu autostrada M44 din Ungaria, consolidând legăturile economice și comerciale dintre cele două țări.
Un viitor incert pentru infrastructura românească
Blocajele și contestațiile frecvente în proiectele de infrastructură din România ridică semne de întrebare cu privire la eficiența proceselor de licitație și la capacitatea autorităților de a gestiona astfel de proiecte majore. În timp ce constructorii se luptă în instanțe, cetățenii rămân privați de beneficiile unei infrastructuri moderne și eficiente.
Într-un context în care fiecare kilometru de drum construit contează, astfel de întârzieri subminează progresul economic și social al regiunii. Rămâne de văzut dacă autoritățile vor reuși să depășească aceste obstacole și să livreze un proiect de importanță strategică pentru România.