AcasăStiri nationaleCFR dorește electrificarea căii ferate Arad-Oradea: cerere pentru studiu de fezabilitate

CFR dorește electrificarea căii ferate Arad-Oradea: cerere pentru studiu de fezabilitate

Electrificarea căii ferate Arad-Oradea: un pas necesar sau o întârziere istorică?

Construită pe segmente încă din 1871, linia de cale ferată ce leagă Aradul de Oradea este, în sfârșit, pe cale să fie electrificată. După mai bine de un secol de așteptare, CFR SA a decis să scoată la licitație elaborarea unui studiu de fezabilitate pentru acest proiect. Suma alocată? 16,8 milioane de lei. O investiție care ar trebui să aducă beneficii semnificative, dar care ridică întrebări despre ritmul lent al modernizării infrastructurii feroviare din România.

Un proiect întârziat într-o rețea feroviară depășită

România se mândrește cu o rețea feroviară publică de aproximativ 20.000 de kilometri, dar doar 4.030 de kilometri sunt electrificați. Gradul de electrificare al rețelei este rușinos de scăzut, situându-se mult sub media Uniunii Europene, unde peste 50% din liniile feroviare sunt electrificate. În acest context, electrificarea liniei Arad-Oradea este mai mult decât necesară, fiind un pas mic într-un ocean de nevoi neacoperite.

De ce Arad-Oradea?

Linia feroviară dintre Arad și Oradea deservește două orașe-reședință de județ, importante centre economice și industriale. Electrificarea acestei rute ar putea readuce parametrii de viteză la nivelul proiectat, ar crește atractivitatea transportului feroviar și ar reduce impactul negativ asupra mediului. În plus, companiile de transport feroviar ar putea introduce material rulant modern, ceea ce ar îmbunătăți considerabil experiența călătorilor.

Realitatea actuală: viteze modeste și întârzieri cronice

În prezent, trenurile de călători între Arad și Oradea circulă cu viteze maxime de 100 km/h, iar cele de marfă abia ating 70 km/h. Tronsonul propus pentru electrificare, Utvinișu Nou-Boiu Bihor, include atât linii duble, cât și simple, cu stații și halte care par mai degrabă relicve ale trecutului decât puncte de tranzit moderne. În ciuda acestor condiții, șapte trenuri directe circulă zilnic între cele două orașe, cu durate de călătorie ce variază între 2 ore și 38 de minute și 3 ore și 19 minute. Și asta fără a lua în calcul întârzierile, care sunt aproape garantate.

Istoria unei linii uitate

Linia Arad-Oradea are o istorie lungă și fragmentată. Primele segmente au fost inaugurate în 1871, iar abia în 1923 legătura completă între cele două orașe a fost finalizată. Este, de asemenea, prima cale ferată construită de Căile Ferate Române pe teritoriul Transilvaniei. Cu toate acestea, modernizarea acestei linii a fost amânată de-a lungul decadelor, lăsând-o într-o stare de uzură care reflectă perfect nepăsarea autorităților față de infrastructura feroviară.

Un viitor incert

Deși electrificarea liniei Arad-Oradea promite beneficii evidente, rămâne de văzut dacă acest proiect va fi dus la bun sfârșit în termenele stabilite. Licitațiile, studiile de fezabilitate și birocrația pot întârzia implementarea, iar costurile ar putea crește exponențial. Într-o țară în care modernizarea infrastructurii feroviare este mereu pe lista de așteptare, acest proiect ar putea deveni fie un exemplu de succes, fie încă o promisiune uitată.

Sursa: www.bihon.ro/stirile-judetului-bihor/cfr-vrea-sa-electrifice-calea-ferata-arad-oradea-s-a-cerut-studiul-de-fezabilitate-4806248/?utm_source=rss&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator

Must Read

spot_img